Statut Powiatowego Urzędu Pracy

Print Drukuj

STATUT
Powiatowego Urzędu Pracy w Kłodzku

 

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Powiatowy Urząd Pracy w Kłodzku zwany dalej "Urzędem" jest samorządową jednostką budżetową, organizacyjnie wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej realizującą zadania samorządu powiatu oraz zadania z zakresu administracji rządowej.
  2. Urząd jest samorządową jednostką organizacyjną bezpośrednio podporządkowaną Staroście Kłodzkiemu zwanemu dalej Starostą, nie posiadającą osobowości prawnej, działającą jako wyodrębniona jednostka budżetowa.
  3. Terenem działania Urzędu jest powiat kłodzki.
  4. Siedzibą Urzędu jest miasto Kłodzko wraz z filiami Urzędu w Bystrzycy Kłodzkiej i Nowej Rudzie.

§ 2.

  1. Urząd wchodzi w skład publicznych służb zatrudnienia, realizującą zadania w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy.
  2. Zadania Urzędu są realizowane w celu:
    1. pełnego i produktywnego zatrudnienia;
    2. rozwoju zasobów ludzkich;
    3. wzmacniania integracji i solidarności społecznej;
    4. zwiększania mobilności na rynku pracy.

Rozdział II
Zadania Urzędu

§ 3.

  1. Statutowe zadania Urzędu określają w szczególności poniższe przepisy:
    1. ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
    2. ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
    3. ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych;
    4. ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
    5. ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
    6. ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
    7. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
    8. ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
  2. Urząd wykonuje zadania samorządu powiatu w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, do których należy w szczególności:
    1. pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
    2. rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
    3. organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
    4. kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
    5. realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
    6. udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
    7. prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
    8. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
    9. współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
    10. współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
    11. współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
    12. współpraca z Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
    13. współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30 roku życia;
    14. wydawanie decyzji o:
      1. przyznaniu statusu bezrobotnego,
      2. odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
      3. odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
      4. przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
      5. obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
      6. odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
    15. realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
    16. realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami;
    17. realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych;
    18. organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu;
    19. realizacja zadań związanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego;
    20. opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
    21. współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
    22. inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
    23. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z Wojewódzkim Urzędem Pracy;
    24. realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania Urzędu;
    25. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy;
    26. realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
    27. prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego Urzędu.
  3. Urząd wykonuje ponadto zadania wynikające z ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz wynikające z innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie Urzędu

§ 4.

  1. Działalnością Urzędu kieruje jednoosobowo Dyrektor, który reprezentuje Urząd na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności.
  2. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Starosta Kłodzki.
  3. Dyrektor kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
  4. Zasady funkcjonowania Urzędu, strukturę organizacyjną, szczegółową organizację wewnętrzną oraz zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych określa "Regulamin Organizacyjny".

Rozdział 4
Gospodarka finansowa

§ 5.

  1. Urząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Urzędu jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki.
  3. Działalność Urzędu finansowana jest z budżetu Powiatu Kłodzkiego, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu powiatu.
  4. Urząd prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
  5. Urząd do realizacji swoich zadań i celów może pozyskiwać środki finansowe z innych z innych źródeł, zwłaszcza bezpośrednio z funduszy celowych oraz środków Unii Europejskiej, a także innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział 5
Postanowienia końcowe

§ 6.

  1. W sprawach nie uregulowanych Statutem mają zastosowanie odrębne przepisy.
  2. Zmiany Statutu Urzędu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.
Informacje o publikacji dokumentu