STATUT
Powiatowego Urzędu Pracy w Kłodzku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Powiatowy Urząd Pracy w Kłodzku zwany dalej "Urzędem" jest samorządową jednostką budżetową, organizacyjnie wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej realizującą zadania samorządu powiatu oraz zadania z zakresu administracji rządowej.
- Urząd jest samorządową jednostką organizacyjną bezpośrednio podporządkowaną Staroście Kłodzkiemu zwanemu dalej Starostą, nie posiadającą osobowości prawnej, działającą jako wyodrębniona jednostka budżetowa.
- Terenem działania Urzędu jest powiat kłodzki.
- Siedzibą Urzędu jest miasto Kłodzko wraz z filiami Urzędu w Bystrzycy Kłodzkiej i Nowej Rudzie.
§ 2.
- Urząd wchodzi w skład publicznych służb zatrudnienia, realizującą zadania w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy.
- Zadania Urzędu są realizowane w celu:
- pełnego i produktywnego zatrudnienia;
- rozwoju zasobów ludzkich;
- wzmacniania integracji i solidarności społecznej;
- zwiększania mobilności na rynku pracy.
Rozdział II
Zadania Urzędu
§ 3.
- Statutowe zadania Urzędu określają w szczególności poniższe przepisy:
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych;
- ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
- ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
- Urząd wykonuje zadania samorządu powiatu w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, do których należy w szczególności:
- pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
- organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
- kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
- realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
- prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
- współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
- współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
- współpraca z Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
- współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30 roku życia;
- wydawanie decyzji o:
- przyznaniu statusu bezrobotnego,
- odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
- odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami;
- realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych;
- organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu;
- realizacja zadań związanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego;
- opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
- współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
- inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z Wojewódzkim Urzędem Pracy;
- realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania Urzędu;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy;
- realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
- prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego Urzędu.
- Urząd wykonuje ponadto zadania wynikające z ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz wynikające z innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie Urzędu
§ 4.
- Działalnością Urzędu kieruje jednoosobowo Dyrektor, który reprezentuje Urząd na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności.
- Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Starosta Kłodzki.
- Dyrektor kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
- Zasady funkcjonowania Urzędu, strukturę organizacyjną, szczegółową organizację wewnętrzną oraz zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych określa "Regulamin Organizacyjny".
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
§ 5.
- Urząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.
- Podstawą gospodarki finansowej Urzędu jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki.
- Działalność Urzędu finansowana jest z budżetu Powiatu Kłodzkiego, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu powiatu.
- Urząd prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
- Urząd do realizacji swoich zadań i celów może pozyskiwać środki finansowe z innych z innych źródeł, zwłaszcza bezpośrednio z funduszy celowych oraz środków Unii Europejskiej, a także innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 6.
- W sprawach nie uregulowanych Statutem mają zastosowanie odrębne przepisy.
- Zmiany Statutu Urzędu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.